vineri, 9 iulie 2010

Interviu cu Spectral (Technical Death Metal - Bucuresti)



RDMC: Salut Ciprian, vorbim iar pentru RDMC, dupa 2 ani, ultima data a fost in Septembrie 2008 (Interviul AICI). Cum mai esti?
SPECTRAL: Salut. Intr-adevar, a trecut ceva timp si lucrurile s-au mai schimbat de atunci. Eu sunt bine, ma chinui in continuare sa invat sa cant cat mai bine si sa-mi realizez planurile.

RDMC: Chiar, iar ati avut schimbari de componenta... Cine, cand, cum si de ce?
SPECTRAL: Din cate tin eu minte, in 2008 nici nu se putea vorbi de o componenta deoarece insasi existenta trupei era problematica, noi la vremea aceea neavand nici basist (am apelat la un prieten care ne-a ajutat cu cateva concerte), nici baterist (foloseam drum machine). Era acea perioada cand voiam cu orice pret sa urc pe scena, chit ca nu eram multumit de componenta, dar lucrurile s-au schimbat de atunci, ca si viziunea mea si a colegilor mei (atat a celor vechi cat si a celor noi). In 2008 eram: Alex (voce), Daniel (chitara - de-abia intrase in trupa), si eu (chitara).

RDMC: Cine sunt membrii trupei acum si cand a venit fiecare?
SPECTRAL: Am mai avut un basist (Mihai Radneantu) care a parasit trupa in 2009, iar acum suntem: Liva (voce), Daniel (chitara), Septimus (tobe) si eu (chitara). Cel mai recent membru este Liva, urmat de Septimus. Suntem foarte mandrii de componenta asta. De fapt e prima componenta multumitoare pe care a avut-o trupa pana acum.

RDMC: Apropo de Liva, voi ati facut un casting pentru vocal?
SPECTRAL: Da, in ianuarie ne-am intrerupt activitatea dupa ce am hotarat ca ex vocalul nostru sa paraseasca trupa, si am dat mai multe anunturi pe forumuri in care precizam ca ne cautam growler. Daca pana acum vocea a sunat inalt, blackish, de acum ea suna asa cum trebuie sa sune intr-o trupa de death metal, grav si puternic. Am avut cateva alternative de vocali si am ales-o pe cea mai buna, adica Liva.

RDMC: Da, e un lucru mai putin obisnuit asta, sa postezi auditia pe net. Ce reactii au fost? Sau ati apucat sa si cantati live in noua formula?
SPECTRAL: Noi am vazut ca acest lucru se practica si in strainatate (vezi auditia The Faceless, care este o trupa care ne place foarte mult), si cum noi nu avem nimic de ascuns am postat si auditia lui Liva. Motivul principal pt care am procedat asa a fost ca publicul sa observe cum suna vocea la rece, fara microfon, fara aranjamente, fara sa ne fi intalnit vreodata cu el. Reactiile au fost pozitive, chiar imbucuratoare.
Inca nu am avut niciun concert in noua formula. Urmeaza in curand. De fapt n-am avut niciun concert inca de la sfarsitul lui 2009.

RDMC: Dar ceva materiale audio noi, de la "Autopsy of Hope" mai sunt?
SPECTRAL: Nu. "Autopsy of Hope" a reprezentat perioada de inceput a trupei, nivelul 1 ca sa zic asa si a fost nevoie de mult timp ca sa crestem, sa ne reorientam, sa ne schimbam viziunea. Materiale noi vor fi, dar acest lucru dureaza pt ca suntem perfectionisti si vrem sa fim multumiti 100% de rezultat, iar asta implica mult timp si multi bani. Daca "Autopsy of Hope" este tras intr-un apartament, fara scule profesionale, ceea ce va urma va costa si bani si timp deoarece piesele noi sunt foarte tehnice si a durat destul de mult sa le invatam. Lucram de un an si jumatate la albumul de debut (la partea compozitionala si la interpretare pieselor) si pot sa te asigur ca suna total diferit si mult mai evoluat decat tot ceea ce am facut pana acum.

RDMC: Crezi ca merita sa investesti multi bani in inregistrari super-profi, crezi ca si asteptarile ti se vor mari odata cu calitatea inregistrarilor si implicit cu o implicare financiara mai mare din partea voastra?
SPECTRAL: Depinde ce intelegi prin asteptari. Nici unul dintre noi nu investeste bani in acest proiect cu gandul sa si-i scoata. E ca si cum esti obsedat de poker sau de alcool si nu te poti lasa. Vom baga cat de multi bani se poate pana cand va suna asa cum vrem. Acesta e scopul, sa fim multumiti de rezultat. Nu prea ne pasa cum va fi vazut albumul, cine/cati il vor cumpara, ci vrem doar sa fim profi, sa stim ca am realizat Ceva. Oricum, tin sa precizez ca aproximativ 70% din investitie a fost facuta, asa ca nu mai e mult pana departe. Acum e mai mult o problema de timp, si mai putin de bani.

RDMC: Cand crezi ca va fi gata alubumul? Sunt sanse sa il lansati pana la sfarsitul anului?
SPECTRAL: Asta e intrebarea de care ma temeam, pt ca nu pot da date exacte. De cate ori m-am apucat de ceva am fost presat de timp si n-a iesit 100% asa cum voiam. Desi avem toate detaliile stabilite si ne-am facut un plan de bataie bine batut in cuie, prefer sa nu vorbesc despre asta pana cand nu vad cd-ul inregistrat si trimis la masterizare. Tot ce pot spune este ca piesele sunt 80% definitivate, noi le putem canta si cine va fi interesat le va auzi live inainte sa iasa albumul.

RDMC: Dar aveti deja un titlu si o coperta pentru album, nu?
SPECTRAL: Da. Titlul este ales de acum 2 ani, haha. Este o viziune personala asupra lumii si a omului in general si se va numi "Neural Correlates of Hate". Coperta este realizata de Costin Chioreanu @ Twilight 13 Media si o puteti vedea pe site-ul nostru oficial de myspace.

RDMC: Apropo de Myspace, cum de ati scos piesele din player? Veti pune unele noi doar dupa ce va iesi albumul?
SPECTRAL: Am scos piesele deoarece sound-ul de pe "Autopsy of Hope" ne dezavantajeaza. Nu numai calitatea precara a inregistrarii, ci si compozitiile in sine, bune pentru perioada cand aveam 16 ani, dar nefolositoare in prezent. Tin sa precizez ca desi piesele au disparut de pe myspace, noi inca vom mai canta live doua melodii de pe demo, "Autopsy of Hope" si "Blind", refacute intr-o maniera noua, ceva mai brutal si mai tehnic. Mai mult ca sigur vom pune ceva nou pe myspace dupa ce vom inregistra piesele noi, un teaser inainte de aparitia albumului. Am putea sa punem preproductii ca sa se vada compozitia in sine, dar nu-mi surade ideea pt ca este importanta si calitatea materialului. Totusi ceva piese noi vom filma cu ocazia viitoarelor concerte si se vor gasi pe youtube la streaming.


RDMC: Sunt deja ceva concerte in plan?
SPECTRAL: Da, dar nu in aceasta vara. Lunile iulie-august le dedicam repetitiilor (bateristul nostru vine tocmai din Brasov sa repete cu noi si nu poate face acest lucru oricand), iar concerte vor fi incepand din toamna. Oricum, se stie ca pe timpul verii nu prea exista public pentru concerte de club, ci mai mult pt festivaluri open air, evenimente de amploare, care se organizeaza din timp, si cum noi am stat pe bara o perioada am ratat cam tot ce tine de open air pe timpul verii 2010. Am primit ceva oferte (chiar suntem bucurosi ca lumea ne invita sa cantam destul de des, spre deosebire de acum doi ani cand ne rugam noi de ei) dar le-am refuzat deoarece la momentul respectiv Liva de-abia intrase in trupa, si a fost nevoie de o perioada de acomodare pentru el. Ideea e ca vom incepe concertele din septembrie-octombrie si avem deja cateva ca si stabilite.

RDMC: Ma intorc la componenta trupei, care din colegii tai de trupa au mai cantat in alte trupe? In ce trupe?
SPECTRAL: Chitaristul nostru, Daniel, a mai activat intr-o trupa, Nox (nu prietenii nostri din Constanta ci alta trupa Nox in urma cu ceva ani), iar Septimus, bateristul nostru a mai cantat cu o groaza de trupe. Nu le pot insira pe toate pentru ca nu le tin minte, dar tot ce pot sa spun este ca in prezent el mai activeaza in Code Red, Celest si Fusion Core din Brasov.

RDMC: La tine Spectral e totul, corect?
SPECTRAL: Haha, cam da. E un fel de obsesie, si mai ales Neural Correlates of Hate a devenit o obsesie si mai mare deoarece, daca Spectral exista, canta, traieste, Neural Correlates.. este inca nenascut ca sa spun asa, iar chestia asta este foarte importanta pentru noi. Vrem sa vedem albumul gata cu orice pret si de aceea suntem dispusi sa sacrificam tot ce putem ca sa putem spune ca nu e doar un vis de-al nostru.

RDMC: Cam ce alte amanunte ar mai fi de spus despre album, despre piese, inregistrari, versuri? Bineinteles, cele care sunt stabilite si le poti divulga.
SPECTRAL: Pot spune in primul rand ca avem un avantaj major ca nu suntem la o casa de discuri. Desi nu avem promovare, putem face totul cum ne taie capul, asa ca albumul va iesi cum vrem noi si nu cum vor altii. Decat sa fiu sclav la o casa mare de discuri prefer sa fiu angajat part-time si sa cant ceea ce-mi place, pt ca de-aia facem muzica, nu pentru bani. Piesele vor fi 9 la numar , poate chiar 10. 6 dintre ele sunt compuse in detaliu, am modificat la ele tot ce am putut ca sa sune cum vrem noi si sunt mandru ca pentru prima data in istoria trupei, fiecare isi face treaba. Eu sunt doar chitarist, ma ocup de aranjamentele ce tin de chitara (chitara mea), vin cu idei noi, iar restul isi compun partea lor. Este minunat ca suntem pe aceeasi lungime de unda si nu trebuie sa explic nimanui cum vreau sa sune sau ce trebuie sa faca. In afara de cele 6 piese mai avem 2-3 pe care le compunem. Dureaza atat de mult deoarece intotdeauna ultima piesa va fi cea mai buna in cazul nostru. Nu va fi un album cu 2-3 piese de rezistenta, ci toate vor fi altceva, iar ca acest lucru sa se intample ele trebuie privite din unghiuri diferite. Asta necesita timp si tehnica, asa ca atunci cand vedem ca o compozitie noua seamana cu precdenta renuntam la ea, ca sa nu avem piese de umplutura si sa fim multumiti de rezultat. Majoritatea trupelor gresesc in opinia mea pt ca invata publicul sa se multumeasca cu putin, compunand piese asemanatoare.
Versurile sunt copmpuse in mare parte de Liva si au la baza natura umana, ca si pana acum in evolutia noastra.
Legat de inregistrari am cumparat cam tot ce aveam de cumparat pt ca materialul sa sune bine. Chitara va fi inregistrata de mine si chitaristul nostru pe sculele noastre, asa ca nu vom fi presati de timp ca platim nu stiu ce studio sau ca nu vom beneficia de sunetul pe care il vrem, deoarece am investit ceva bani si rezultatul va fi pe masura. Tobele vor fi inregistrate in Bucuresti (nu pot spune studioul, deoarece inca avem de ales intre 2-3 alternative), iar vocea, tot la fel, va fi trasa in studio. Legat de bass, dupa cum se observa din componenta noi nu avem basist. Am decis sa cantam fara, deoarece n-am gaist pe nimeni caruia sa-i placa genul si sa fie si destul de tehnic. Nu vrem sa avem doar un basist pt ca asa trebuie intr-o trupa. Bassul chiar trebuie sa reprezinte ceva in muzica, si compozitional. Am compus niste chestii destul de interesante asa ca vom avea basist cand vom gasi omul potrivit. Nu voi trage eu si nici Daniel bassul (spun asta pt ca am primit sugestii) deoarece noi NU SUNTEM BASSISTI. Este eronata opinia celor care cred ca daca esti chitarist poti fi si basist. In orice caz, ca sa trag o concluzie, cel mai probabil bassul va fi inregistrat de cineva din afara tarii, inca suntem in tratative cu el si nu pot da mai multe detalii.

RDMC: Ce trupe de afara asculti acum si ne-ai recomanda si noua?
SPECTRAL: Exista ceva trupe pe care le-am descoperit recent, si ceva trupe care imi plac de multi ani. Cateva dintre ele sunt Necrophagist (sunt un mare fan!!!), Spawn of Possession (idem ), Gorod, The Faceless, Decapitated, Sleep Terror, Blotted Science. Sunt o groaza. Le-am amintit doar pe cele din genul nostru, pt ca eu cu ele imi omor majoritate timpului, dar ascult muzica din diverse genuri, si nu numai metal. Ah, Fleshgod Apocalypse (ep-ul scos recent) si albumul Deeds of Flesh din 2008, Of What's to Come m-au impresionat destul de placut recent. In rest sunt multe. am enumerat doar ce am avut in playlist zilele astea.

RDMC: De valul de trupe progresive din Republica Moldova ce parere ai?
SPECTRAL: Republica Moldova are o scena net superioara celei din Romania. Cam tot ce am vazut live din Moldova a fost mult mai profi decat ceea ce am vazut la noi. Din pacate n-am avut ocazia sa vad nicio trupa de progressive de la ei, dar ce am prins pana acum mi-a placut foarte mult datorita devotamentului si a profesionalismului de care dau dovada oamenii astia. (Se stie ca si Conservatorul este mult mai ok in Moldova ca la noi..)

RDMC: Crezi ca are legatura Conservatorul cu asta?
SPECTRAL: In niciun caz. Nu trebuie neaparat sa faci Conservatorul ca sa canti bine. Ma refeream pur si simplu ca instrumentistii moldoveni vad treaba un pic diferit fata de noi. Deci din start si studentii de la Conservator sunt mai profi ca ai nostri (majoritatea, evident, nu vrea sa jignesc pe nimeni pt ca si noi avem valorile noastre).

RDMC: Ce crezi ca ne lipseste noua? Mai avem nevoie de timp sa iesim?
SPECTRAL: Ah, nu sunt in masura sa vorbesc despre altii, dar pot spune ce vreau eu sa realizez si cum vad eu lucrurile. Cred ca pentru "a iesi" trebuie sa ne raportam mai mult la "spuma", la trupele cele mai bune de afara si sa dispara mentalitatea de tipul "da, si eu daca as locui in Germania as canta la fel de bine ca ei, dar eu n-am banii lor, sunt alte conditii". Intr-adevar, conditiile din tara noastra sunt net inferioare celor din tarile civilizate (sper sa nu deranjez pe nimeni cu remarca asta ), dar majoritatea uita ca si tarile acelea tot de la 0 au plecat ca sa ajunga acolo unde sunt. Cred ca ne cam lipseste perseverenta si ca ne place mai mult sa ne raportam la cei inferiori noua decat sa-i vedem pe cei care ne dau clasa (noi romanii) si evident ca atunci cand spun "noi romanii" ma refer la majoritate, pt ca ea decide cum esti vazut din afara. stiu ca exista si exceptii, dar din pacate la noi majoritatea face regulile, si nu exceptiile. poate ma insel, nu stiu (sper ca da), ramane de vazut..

RDMC: Bun, eu iti multumesc pentru timpul acordat si sper sa va vad in curand si prin Ardeal, asa cum vorbisem si in 2008. Bafta cu albumul si sa stii ca te voi deranja si dupa aparitia lui.
SPECTRAL: Ms frumos. La toamna vom canta si in Ardeal, stim acest lucru aproape cu siguranta. Mersi inca o data pt sprinjin si sa ne auzim cu bine cand va aparea albumul.

Din partea Spectral a raspuns Ciprian Martin (ch.)

www.myspace.com/spectralmetal



Un comentariu: